Kurorten Mösseberg

Min och Anthons senaste tripp var i lördags och bar iväg till Kurorten Mösseberg i Falköping som ligger vackert beläget i Mössebergsparken. Ett mysigt spahotell jag kan rekommendera! Hemsidan hittar ni här.

Att besöka kurorten är en resa i tiden då människor åkt dit och kurerat sig sedan 1867. Det märks inte minst på den vackra och klassiska inredningen. Stora salar och salonger med kristallkronor och hotellrummen är ljusa och luftiga. Här finns en komplett spa-anläggning med både inne och utomhus-spa.

Incheckning är vid 15, men vi kom dit redan 14.30 och hade tur och kunde checka in redan då. Vi fick nyckeln till detta fina rummet med badrock och tofflor åt oss på sängen.

Vi hade bokat paketet ”Kurortens sommarlyx” där det ingick övernattning, entré till spa, tvårättersmiddag och frukostbuffé. Just nu hade dom ett erbjudande så detta paket kostade 995 :- per person. En bra deal!

Älskar dessa fönster och att det var så högt i tak. Vackert.

Vi svirade om till badkläder, badrock och tofflor på en gång och gick ner till spa-avdelningen. Något jag lärt mig är att gå ner så fort som möjligt till spa-avdelningen (om man nu vill det) när man checkat in, så man slipper för stora folksamlingar i början. Här på Kurorten var trycket högst på de två badtunnorna som stod utomhus.

Här är några bilder från spa-avdelningen.

När man hade duschat och gått igenom omklädningsrummet kom man till den här inomhuspoolen med några relax-platser.

Det fanns även ett par mindre pooler inomhus, samt ång och torrbastu.

Fotkällor där man kunde sätta sig och tvätta och skrubba fötterna med salt.

Processed with VSCO with a6 preset

Sedan gick vi ut till dessa mysiga badtunnor som låg på ett trädäck med några solstolar runt om och utedusch. En mysig liten oas.

Här trivdes vi!

Just nu var hotellet långt ifrån fullbelagt, mycket beroende på pandemin såklart, så vi upplevde att det var väldigt lugnt och skönt i spa-avdelningen. Däremot tror jag det lätt kan bli lite trångt om det är fler gäster. Nu var vi ute i god tid och fick en tunna för oss själva en längre stund. Vill man slippa trängsel så ska man vara tidigt i spa-avdelningen när man precis checkat in eller dagen efter då man kan stanna kvar och bada efter att man checkat ut.

Angående dricka i spat så fanns det en bar utanför spa-avdelningen som öppnade klockan 16 där det serverades lättare tilltugg, snacks och dryck som man fick ta med till poolerna. Ett stort plus!

Det fanns många fina ställen att sitta och ta det lugnt på.

Som här till exempel där Anthon slog sig ner i en gammal klassisk fåtölj.

Så här fint var det i restaurangdelen.

Vid 19 hade vi bord bokat i restaurangen där vi fick våran två-rätters middag. Kökets val, annars fick man säga till i förväg om man ville ha något speciellt.

Till förrätt fick vi klassisk toast skagen. Det slår ju aldrig fel!

Till varmrätt fick vi entrecote med gott kryddsmör, sky, ugnsrostad potatis och haricot verts. Till maten drack vi ett glas vitt och ett rött vin.

Kurorten Mösseberg är ett miljövänligt hotell så här serveras ekologiska råvaror i restaurangen, vilket jag tycker märktes på kvaliteten. Jag upplevde även servicen bra.

Vi kände oss rätt nöjda efter middagen och gick upp på rummet och spelade spel. Men efter middagen kunde man om man ville beställa något i baren och sätta sig i någon av salongerna eller utomhus där det fanns en fin uteservering.

Några gäster satt ute under middagen och man kunde även ta med sig frukosten och sätta sig här på morgonen. Härligt på sommaren.

Dagen efter åt vi frukost vid 9-tiden. En klassisk buffé med det mesta.

Man kunde även göra sina egna våfflor.

Det är något särskilt med att gå i gamla salonger med knarrande golv och dessa vackra kristallkronor och rustika möbler. Många spa-hotell har inte den klassiska looken längre.

Vi tog en liten runda utanför hotellet i dom vackra omgivningarna efter frukosten och checkade ut vid 11. Som sagt kunde man stanna kvar ett tag i spa-avdelningen efter att man checkat ut.

Vi var väldigt nöjda med vår vistelse på Kurorten Mösseberg. Enligt flera recensioner är det ett populärt ställe för par att åka till om man vill komma iväg på en romantisk vistelse, äta gott och koppla av.